Уроки державної мови Уроки державної мови Уроки державної мови
 
НАЗАД ЗМІСТ ВПЕРЕД

Ставте слово на місце

“Завжди відштовхували мене сторінки (та й усні бесіди), де я бачив невміло розставлені слова, на зразок анекдотичного “Підготовка до сівби коней”,— казав Павло Тичина.— Того, хто так пише або говорить, уже неохота читати і слухати... Чи не занадто “демобілізувало” декого твердження, що в нашій мові порядок слів вільний”.

Справді, для неї характерна велика гнучкість щодо розміщення лексем у реченні. Але це аж ніяк не означає, що тут можлива цілковита довільність. Бо така “демократичність” призводить до курйозів, схожих на цитований приклад,— “підготовка до сівби коней” (замість “підготовка коней до сівби”), до кострубатості, перекручення, а то й спотворення змісту.

Ось ілюстрації. В ухваленій 1996 року Конституції України зафіксовано: “Народ безпосередньо бере участь у здійсненні правосуддя”. У фразеологізмі брати участь основне змістове навантаження припадає на іменник участь, тому всі додаткові слова поєднуються з ним, а не з дієсловом брати. Бере активну участь, бере безпосередню участь, а не активно бере участь. Чи в газетній публікації: “Виділено осіб, відповідальних за боротьбу з розкрадачами кольорових металів з числа дружинників”. Виходить, що серед дружинників були розкрадачі. Тому годилося б написати: “Виділено з числа дружинників осіб, відповідальних...”

Порядок слів може визначати і відтінки змісту. Візьмімо для порівняння два речення, що складаються з одних і тих самих слів, проте по-різному розставлених: “Володимир Гордійчук вступив до військового училища” і “До військового училища вступив Володимир Гордійчук”. У першому констатується факт вступу, в другому наголошується, що вступив саме такий-то.

Спинимося на особливо поширених випадках небажаного розташування лексем. Іноді дуже віддаляють присудок від підмета, і через те зміст сприймається важче, наприклад: “Жодний доповідач, на жаль, скільки-небудь конкретних рекомендацій, які можна було б з користю застосувати в повсякденній практиці, не дав”. Правильно: жодний доповідач, на жаль, не дав скільки-небудь конкретних рекомендацій.

Досить часто не на місці ставлять заперечну частку не: “Терміново не виконано завдання” — замість: не виконано терміново; “Зобов’язання як слід не було продумано” — замість: не було як слід продумано; “Це негативно не відбивається на роботі” — замість: це не відбивається негативно.

Не завжди знаходять відповідне місце для вислову не тільки: “Він не тільки нашкодив собі, а й усьому колективу”. Треба: він нашкодив не тільки собі; “У бібліотеці не тільки мало художньої, а й спеціальної літератури”. Треба: мало не тільки художньої.

Це стосується і слова також. Приміром: “Інститут невчасно підготував проект, а постачальницькі організації також запізнилися з доставкою матеріалів.” Правильно: запізнилися також.

Нерідко допускається розрив між словами “звернутися з закликом (відозвою)” і викладом змісту звернення, як-от: “Кращі робітники цеху звернулися з закликом до колективів суміжних цехів економити електроенергію”. Правильно: звернулися до колективів суміжних цехів із закликом.

Підготував Борис РОГОЗА, ”Хрещатик”

 
НАЗАД | ЗМІСТ | ВПЕРЕД

© Редакція газети "Хрещатик" Тел./факс: (044) 235-3260. E-mail: info@kreschatic.kiev.ua